YAMAHA EGO AVANTIS 2018 MASALAH ASYIK SEMPUT DAN MATI - MATI ENJIN

by - 6:31 AM

Di sini saya ingin menceritakan apa yang berlaku terhadap motosikal Yamaha Ego Avantis 2018 yang baru saja saya beli bulan Ogos 2018.

YAMAHA EGO AVANTIS 2018

Sepanjang saya pakai setelah saya beli motor ni tidak ada sebarang masalah. Tapi motosikal yang ada injection iaitu ia menggunakan ECU dan di connect kan ke komputer ini adalah pertama kali motosikal yang saya guna sebab sebelum ni saya hanya menggunakan motosikal yang jenis lama menggunakan karburetor dan jugak dua lejang minyak 2T. Tak sangka apabila dua kali saya terjatuh dengan menggunakan motosikal ego avantis saya ni menyebabkan gangguan kepada ECU di motosikal saya ini. So banyak kali saya pikir ianya adalah gangguan throttle body, cuma saya hairan motosikal saya ni baru beli tak sampai 6 bulan dan ada masalah semput - semput dan kadang - kadang ia akan mati. Banyak andaian saya fikir dari bab spark plug, air filter, throttle body, battery dan semuanya tidak ada kena mengena dengan masalah semput dan mati - mati. Banyak kedai saya tanya, kebanyakan nya tak tau dan tidak ingin menerima masalah saya dari segi nak tengokkan masalah semput motosikal saya itu. Saya terfikir, adakah semua pomen di KL ni hanya repair masalah yang melibatkan minyak hitam dan sparepart je, segala penyakit yang berlaku adakah mereka tidak berani hendak cuba menyelesaikan. Akhirnya motosikal saya terus tak hidup dan saya terpaksa bawak ke salah sebuah kedai pomen motosikal yang saya terjumpa berdekatan di Puncak Damansara Kondo. Saya berkenalan dengan pomen kedai ni. Brader ni memang banyak pengalaman kira pro lah, humble pun humble. Setelah sehari saya tinggalkan motosikal saya, Brader ni dapat tau apa masalah motosikal ni. Akhirnya esok brader ni call saya dan mengatakan motosikal saya telah okay dan puncanya adalah dia RESET balik ECU motosikal saya dan brader ni ada tanya adakah motosikal saya pernah langgar atau pun accident. Saya jawab pernah jatuh dua kali. So dia dah tau punca masalah motosikal saya. Saya pun datang untuk ambik kembali motosikal saya, brader ni charge murah je. Tak mahal maksudnya harga di sini amat berpatutan. Inilah kedai pomen motosikal di berhadapan guard house Puncak Damansara Kondo.


Gambaran Kedai Pomen Motosikal di Puncak Damansara Kondo 1


Gambaran Kedai Pomen Motosikal di Puncak Damansara Kondo 2
Nombor contact kedai ini adalah 0176555303

You May Also Like

4 comments

  1. moto saya pun jadi...tapi moto saya xpernah jatuh

    ReplyDelete
  2. saya pun dlm masalah sama skrg, dah di hantar ke kedai yg di beli, masalah sama juga tak Selasa, dah habis rm200 lebih, tak menasabah.. ..

    ReplyDelete
  3. sama prob. dah tukar 5 kali plug cap dgn coil plug tp masih sama

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah telah selesai masalah avantis setelah hantar kat pomen mamud puncak ara kondo. terbaik sangat ikhlas dan tekun menyelesaikan masalah motor sy.upahnya sangat tak sangka dan mengejutkan percuma katanya nk tolong tapi bak kata pepatah ORANG BERBUDI KITA BERBAHASA sy bagi la juga utk tenaga dan masanya.terima kasih Mamud di murahkan rezeki .terima kasih juga tuan punya blog

    ReplyDelete

Polisi Ulasan
Kami mengalu-alukan ulasan dari anda. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa semua ulasan akan ditapis secara manual oleh pengulas mengikut dasar polisi yang telah ditetapkan, dan semua pautan adalah [nofollow]. Menggunakan Kata kunci dalam ruangan nama adalah dilarang. Sama-sama kita menikmati sesi perbualan peribadi dan harmoni.